När vi sätter oss bakom ratten bestämmer vi också över ett eget rum. I Sveriges största dagstidning fick alla politiska partier inför EU-valet frågan om hur de ser på en höjd åldersgräns för att få köra A-traktor. Svaren handlade om att bestämma själv och friheten.
Motorcykeln, bilen och A-traktorn får ömhet och omsorg. Ljudet av en gammal traktormotor, en nytvättad bil, epa-dunket, den förkromade grillen på amerikanaren! Folkrace, gocart, motocross och speedway älskas av många, veteranbilarna paraderar, motorcyklarna beundras, grannen har köpt en ny bil och jag också. Det är inte bara A-traktorer som står för frihet. Vi är många som känner precis samma sak som tonåringarna när vi sätter oss i bilen och drar i väg. Vägen ligger öppen! Du kan ta till vänster eller höger, du kan köra vartsomhelst. Det är fart, frihet och Kärlek. Vem älskar inte frihet?
Men motor betyder också Död. År 1970 dog 1 307 människor i den svenska trafiken. Nu är det ”bara” runt 250 personer varje år, men 3 000 skadas allvarligt. Bilismen släpper ut avgaser och däckpartiklar som påverkar vår hälsa och miljö. I Sverige står inrikestransporterna för en tredjedel av växthusgasutsläppen. Hela bilindustrin och vår älskade frihet bygger på olja och mineraler som hämtas upp från jordens inre. Gruvorna är dödliga sår som aldrig läks och gruvarbetarna slits ut. Värdefulla mineraler krävs också för batteridrift till elbilen. Bil- och motorberoendet över hela världen driver en dödlig ekonomi.
Det rullar alltså på. Hur kom du till Årstad idag? Utan bilen kan vi inte skjutsa barnen, inte pendla till och från jobbet, vi hinner inte se till vår gamla pappa, det blir svårt att hälsa på släktingar i nästa stad, att åka på shoppingrunda, att storhandla, att ta bilsemester, köra husbil, att ta bilen till sommarstugan eller båten, att åka till skogen om du bor i stan, att åka till stan när vi vill från landet. Bara skogsbilvägarna är 21 000 mil. Hela samhället bygger på en struktur av fordonsvägar som knyter ihop oss.